Islampanah M, Bluri Tabar M, Kavyani E, Lai S. Strategic Intelligence and Cybernetic Management Based on Technological Education from the Point of View of Educational Managers of Higher Education Centers in Kermanshah Province. sjsph 2023; 21 (2) :231-262
URL:
http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-6253-fa.html
اسلام پناه مریم، بلوری تبار معصومه، کاویانی الهام، لایی سوسن. هوش استراتژیک و مدیریت سایبرنتیک مبتنی بر آموزش فناورانه از دیدگاه مدیران آموزشی مراکز آموزش عالی استان کرمانشاه. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. 1402; 21 (2) :231-262
URL: http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-6253-fa.html
1- استادیارگروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی ،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی ،کرمانشاه ،ایران ، eslampanahmary@gmail.com
2- دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی ،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی ،کرمانشاه ،ایران
3- استادیارگروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی ،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی ،کرمانشاه ،ایران
چکیده: (377 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش فناورانه بعنوان مدلی جدید در توسعه آموزش به ویژه آموزش عالی جهت ارتقاء و پیشران حوزه مدیریت سایبرنتیک و هوش استراتژیک مدیران آموزشی مدنظر بوده و می تواند سازمان را در اجرای صحیح برنامه ها یاری رساند. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری آموزش فناورانه جهت توسعه هوش استراتژیک و مدیریت سایبرنتیک مدیران مراکز آموزش عالی استان کرمانشاه است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع کمی- کیفی است. در بخش کیفی با 15 مصاحبه، اشباع حاصل شد. در بخش کمی، 281 پرسشنامه تکمیل و به محقق برگردانده شد. ابزار مورد استفاده در بخش کیفی، پرسشنامه های نیمه ساختار یافته بود، که دو پرسشنامه محقق ساخته از آن استخراج گردید. در بخش کمی، پرسشنامه هوش استراتژیک مککوبی (2007) و پرسشنامههای محقق ساخته آموزش فناورانه و مدیریت سایبرنتیک استفاده گردید. تحلیلها با نرمافزارهای SPSS24 و Amos انجام شده است.
نتایج: نتایج تحلیل عاملی تاییدی حاکی از مناسب بودن مدل های اندازه گیری حاصل از پرسشنامه های ساخته شده است. مدل معادلات ساختاری نشان داد که آموزش فناورانه تاثیر مثبت معنی داری روی مدیریت سایبرنتیک و هوش استراتژیک دارد.
نتیجه گیری: توسعه هوش استراتژیک در مراکز آموزش عالی موجب تعاملات بیشتر مدیران با اساتید و کارکنان و روابط سازنده اساتید با دانشجویان میشود. همچنین هوش استراتژیک یک رویکرد فعالانه است که در همۀ بخشهای مراکز آموزش عالی میتواند سودمند باشد. با توجه به وجود ارتباط بین متغیرهای پژوهش، پیشنهاد میشود نتایج مذکور در راستای کاهش چالشهای موجود در برنامهها و فعالیتهای مدیران آموزشی مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بهداشت عمومی دریافت: 1402/11/4 | پذیرش: 1402/6/30 | انتشار: 1402/6/30