Afra A, Nafari P, Foroutan M, Momtazan M, Kamyari N. Determining the relationship between evidence-based medicine with academic self-efficacy and research self-efficacy in medical students. Tehran Univ Med J 2023; 81 (9) :666-675
URL:
http://tumj.tums.ac.ir/article-1-12799-fa.html
افرا ارغوان، نفری پوریا، فروتن مسعود، ممتازان محبوبه، کامیاری ناصر. تعیین ارتباط بین پزشکی مبتنیبرشواهد با خودکارآمدی تحصیلی و خودکارآمدی
پژوهشی دانشجویان پزشکی. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران. 1402; 81 (9) :666-675
URL: http://tumj.tums.ac.ir/article-1-12799-fa.html
1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران.
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران.
3- گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران.
4- گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران.
چکیده: (434 مشاهده)
زمینه و هدف: تصمیمگیری بالینی صحیح تاثیر بهسزایی در روند درمان، حصول پیامد بالینی موردانتظار و افزایش رضایتمندی بیماران دارد که شناسایی فاکتورهای موثر بر آن امری ضروری در جهت آموزش پزشکی مبتنیبرشواهد میباشد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی از مهر 1401 تا مهر 1402 بر روی 45 دانشجوی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی آبادان انجام شد. پساز اخذ رضایت و ثبت اطلاعات دموگرافیک و تحصیلی دانشجویان، جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای پزشکی مبتنیبرشواهد، خودکارآمدی تحصیلی و خودکارآمدی پژوهشی انجام شد. سپس دادهها با استفاده از SPSS software, version 26 (SPSS Inc., Chicago, IL, USA) تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویانی که سابقه پژوهش داشتند (03/189) بهصورت معناداری بیشتر از دانشجویانی بود که سابقه پژوهش نداشتند (76/140). میانگین نمره خودکارآمدی تحصیلی، خودکارآمدی پژوهشی و درک ویژگیهای عملکرد مبتنیبرشواهد در دانشجویانی که سابقه عضویت در کمیته تحقیقات دانشجویی داشتند بهصورت معناداری بیشتر از دانشجویانی بود که سابقه عضویت نداشتند. درک ویژگیهای عملکرد مبتنیبرشواهد ارتباط مستقیم و معناداری با خودکارآمدی پژوهشی (05/0P<) و خودکارآمدی تحصیلی داشت (001/0P<). در بررسی ارتباط میان خودکارآمدی تحصیلی و خودکارآمدی پژوهشی نیز مشخص شد که دو متغیر ارتباط مستقیم و معناداری با یکدیگر دارند (001/0P<).
نتیجهگیری: خودکارآمدی تحصیلی و پژوهشی بر روی درک پزشکی مبتنیبرشواهد تاثیر دارد و تمام موارد فوق با آموزش به دانشجویان پزشکی و شرکت در کمیتههای دانشجویی و انجام فعالیتهای پژوهشی بهبود مییابد و میتواند سبب بهبود کیفیت درمان در پزشکان شود.