Alami A, Zarei F, Tehrani H, Hosseini Z, Jafari A. Perceived challenges of the schools iron aid national plan from stakeholder perspectives. Tehran Univ Med J 2019; 77 (4) :257-266
URL:
http://tumj.tums.ac.ir/article-1-9771-fa.html
عالمی علی، زارعی فاطمه، طهرانی هادی، حسینی زهرا، جعفری علیرضا. چالشهای درک شده طرح ملی آهنیاری در مدارس از منظر سودبرندگان. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران. 1398; 77 (4) :257-266
URL: http://tumj.tums.ac.ir/article-1-9771-fa.html
1- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
4- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
5- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران. ، jafari.ar94@gmail.com
چکیده: (2667 مشاهده)
زمینه و هدف: کمبود آهن در بدن، علت اصلی کم خونی میباشد و کمابیش مصرف مکمل آهن بهترین گزینه موجود برای رفع کمبود آهن و کمخونی فقر آهن در زنان و کودکان خردسال است. مطالعه حاضر با هدف آگاهیرسانی چالشها طرح کشوری آهنیاری در مدارس دخترانه از منظر سودبرندگان انجام شده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوا میباشد. دادههای این مطالعه به روش بحث گروهی متمرکز، مصاحبههای نیمه عمیق و به روش نیمه ساختارمند با مشارکت جامعه هدف دانش آموزان، والدین، مدیران مدارس و مربیان سلامت مدارس از آبان ۱۳۹۵ تا دی ۱۳۹۵ در شهر گناباد انجام گرفت. افراد شرکتکننده به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و جمعآوری دادهها تا اشباع دادهها ادامه یافت.
یافتهها: در راستای پاسخگویی به ۴ سوال اصلی این پژوهش که شامل نقاط قوت، معایب و موانع اجرای برنامه، راهکارها و چالشهای اصلاحی برنامه بود، یافتههای حاصل از انجام بحثهای گروهی و مصاحبههای نیمه عمیق با سودبرندگان برنامه در ۱۲طبقهی فواید درک شده فردی، فواید درک شده اجرایی یا مدیریتی، معایب جسمی درک شده، معایب مربوط به قرص، معایب برنامهریزی، معایب اجرایی برنامه، موانع آموزشی و آگاهیرسانی، موانع مربوط به مصرف قرص، موانع مدیریتی و اجرایی، اصلاح برنامه اجرایی، اصلاح ادراک فردی و اصلاح شکل قرصها دستهبندی گردید.
نتیجهگیری: برای انجام بهتر برنامه مکملیاری آهن نیاز به مداخله در سطوح فردی، بین فردی، درون سازمانی و بین سازمانی میباشد تا حمایت همه جانبه از برنامه صورت گیرد و در نهایت بهرهوری برنامه افزایش پیدا کند