1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (11505 مشاهده)
زمینه و هدف: خانوادههای دارای کودکانی دچار نقص شنوایی، با چالشهای متفاوتی روبهرو میشوند، و در این بین مادران به علت نقش سنتی مراقب، مسئولیتهای بیشتری در قبال این کودکان دارند و در نتیجه، با مشکلات روانشناختی بیشتری مواجه میشوند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ بهزیستی روانشناختی و سبکهای مقابلهای در مادران کودکان ناشنوا و عادی بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع علّیمقایسهای، پسرویدادی و گروه نمونه این پژوهش 30 نفر از مادران دانشآموزان ناشنوا و 30 نفر از مادران دانشآموزان عادی مدارس ابتدایی شهرستان اردبیل بودند که بهصورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف (1989) و سبکهای مقابلهای بیلینگر و موس (1981) استفاده شد. از روش آماری آنالیز واریانس دوطرفه جهت تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که میزان بهزیستی روانشناختی و مؤلفههای آن در مادران کودکان ناشنوا بهطور معنیداری پایینتر از مادران کودکان عادی بود (بهترتیب p<0/01؛ p<0/05) و همچنین از لحاظ سبک مقابلهای شناختی تفاوت معنیداری بین دو گروه وجود داشت(p<0/01)؛ بهطوری که مادران کودکان ناشنوا کمتر از سبک مقابلهای شناختی استفاده میکردند. نتیجهگیری: بهنظر میرسد که فقدان حس شنوایی کودکان بر بهزیستی روانشناختی و سبکهای مقابلهای مادرانشان تأثیر گذاشته، و تأثیر آن میتواند بهصورت مشکلات روانشناختی و استفاده کمتر از سبکهای مقابلهای سازگارانه قابل مشاهده باشد.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.