|||  عنوان نشریه: شنوایی شناسی | ناشر: دانشگاه علوم پزشکی تهران | |||  Website: http://aud.tums.ac.ir | Email: aud@tums.ac.ir
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد قالب جدید پایگاه چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations20801159
h-index2013
i10-index6326

..
:: دوره 22، شماره 1 - ( 1-1392 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 17-10 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر ارتقای پایۀ تحصیلی بر مهارت ریاضیات دانش‏آموزان کم‏شنوا
اعظم شریفی* 1، علی‏اصغر کاکوجویباری2
1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- گروه روان‏شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (14545 مشاهده)
زمینه و هدف: در رویکرد آموزشی بین اکتساب دانش و مهارت‏های زبانی وابستگی وجود دارد. آسیب شنوایی و تأخیر در اکتساب مهارت‏های زبانی، پیشرفت تحصیلی فرد کم‏شنوا را با کندی رشد مواجه می‏سازد. به‏منظور بررسی تأثیر ارتقاء پایۀ تحصیلی بر پیشرفت مهارت ریاضیات، عملکرد ریاضیات دانش‏آموزان کم‏شنوای سوم راهنمایی با دانش‏آموزان کم‏شنوا و شنوای چهارم ابتدایی مورد مقایسه قرار گرفت.
روش بررسی: در این پژوهش مقطعی سؤالات ریاضی استاندارد شده بین‏المللی سال 2007 به‏عنوان ابزار آزمون انتخاب شد. 31 دانش‏آموز کم‏شنوای چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی با کاهش شنوایی شدید از مدارس ویژه و 17 دانش‏آموز شنوای چهارم ابتدایی از مدارس عادی به‏طور تصادفی ساده از مدارس هم‏جوار با مدارس ویژه در شهرستان رباط کریم، کرج و شهریار گزینش شدند. اطلاعات با استفاده از آزمون‏های آنالیز واریانس و توکی ارزیابی آماری شد.
یافته‏ها: در تحلیل یافته‏ها دانش‏آموزان کم‏شنوای چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی با دانش‏آموزان شنوا در هر سه حیطۀ دانستن، به‏کارگیری و استدلال از بعد شناختی ریاضیات تفاوت معنی‏داری نشان دادند(p<0/05). همچنین دانش‏آموزان کم‏شنوای دو پایه در حیطه دانستن تفاوت معنی‏داری داشتند(p<0/05) ولی در به‏کارگیری و استدلال اختلاف معنی‏داری دیده نشد(p>0/05).
نتیجه‏گیری: با ارتقاء پایۀ تحصیلی پیشرفت قابل ملاحظه‏ای در مهارت ریاضیات دانش‏آموزان کم‏شنوا دیده نشد. تألیف کتب ریاضی مقدماتی در دورۀ آمادگی، بازنگری در شیوه‏های تدریس و افزایش ساعات تدریس در درس ریاضیات حائز اهمیت است.

واژه‌های کلیدی: مهارت ریاضیات، کم‏شنوا، ارتقاء پایۀ تحصیلی
متن کامل [PDF 132 kb]   |   متن کامل (HTML)   (3111 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1390/10/10 | پذیرش: 1391/4/21 | انتشار: 1392/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( 1-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
شنوایی شناسی - دانشگاه علوم پزشکی تهران Bimonthly Audiology - Tehran University of Medical Sciences
Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657