1- گروه گفتاردرمانی، دانشکدۀ توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران 2- گروه آمار زیستی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
چکیده: (18661 مشاهده)
زمینه و هدف: وجود عوامل خطر و مطالبات صوتی متفاوت در آموزگاران بهعنوان بزرگترین کاربران حرفهای صوت سبب بروز شکایتهای صوتی متفاوت میشود. با توجه به ماهیت چندبعدی صوت، هدف از این مطالعه ارزیابی اکوستیک و ادراکی صوت آموزگاران و مقایسۀ نتایج آن بین آموزگاران با شکایتهای صوتی کم و زیاد بود.
روش بررسی: در این مطالعۀ مقطعیـمقایسه ای، ۶۰ آموزگار زن بهصورت نمونۀ دردسترس از دبیرستانهای دخترانه شهرستان ساری انتخاب و براساس امتیاز شکایت صوتی به دو گروه شکایت صوتی کم و زیاد تقسیم شدند. پرسشنامۀ خودارزیابی صوت در انتهای روز کاری توسط آموزگاران تکمیل شد. همچنین صدای آموزگاران در انتهای روز کاری در تکالیف کشش واکه، خواندن متن و گفتار محاورهای ضبط و ارزیابی ادراکی با نیمرخ GRBAS توسط دو گفتاردرمانگر و ارزیابی اکوستیک با نرمافزار Praat روی شاخصهای فرکانس پایه، شدت، آشفتگی فرکانس و آشفتگی شدت انجام شد. نتایج ارزیابیهای اکوستیک و ادراکی بین دو گروه آموزگاران مقایسه شد.
یافتهها: فقط نتایج خودارزیابی صوت بین آموزگاران با شکایتهای صوتی کم و زیاد تفاوت معنیدار داشت(p<۰/۰۵) اما نتایج ارزیابی اکوستیک و شنیداریـادراکی بین دو گروه تفاوت معنیداری نشان نداد.
نتیجهگیری: با وجود شیوع بالای مشکلات صوت در آموزگاران، نمود آن برحسب میزان شکایات و شیوههای ارزیابی متفاوت است. با توجه به اینکه آموزگاران با شکایات صوتی زیاد تنها در ارزیابیهای مراجعمحور انحرافات معنیدار بیشتری را نسبت به گروه با شکایات کم نشان دادند احتمالاً علت این امر ادراک متفاوت دو گروه از ویژگیهای صوتی خودشان است. این نتایج از توجه به خودارزیابیها در فرآیند بالینی مشکلات صوت حمایت میکند.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.