زمینه و هدف: شواهدی وجود دارد که مشکلات شنوایی اثرات منفی بر ویژگیهای روانشناختی فرد دارد و این افراد بیش از همسالان شنوای خود در معرض مشکلات سلامتی روانی هستند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ مهارت اجتماعی، رضایت از زندگی و منبع کنترل درونی و بیرونی دانش آموزان کمشنوا با همتایان شنوای آنها بود. روش بررسی: پنجاه دانشآموز راهنمایی و دبیرستانی کمشنوا که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده بودند و همچنین پنجاه دانشآموز عادی که با آنها همتا شده بودند در این پژوهش شرکت داشتند و مقیاسهای ارزیابی مهارتهای اجتماعی Matson برای جوانان، مقیاس چندبعدی رضایت از زندگی دانشآموزان و مقیاس چندبعدی منبع کنترل Levenson را تکمیل کردند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که در مهارت اجتماعی، رضایت از زندگی و منبع کنترل بین دانش آموزان عادی و دانش آموزان کمشنوا تفاوت وجود دارد (p=۰/۰۰۲). نتیجهگیری: مهارت اجتماعی و رضایت از زندگی دانش آموزان عادی بالاتر از دانش آموزان کمشنوا است و دانش آموزان عادی نسبت به دانش آموزان کمشنوا از منبع کنترل درونیتری استفاده میکنند. آموزش والدین و مسئولان مدارس در زمینه شکلگیری منبع کنترل و چگونگی پرورش یک منبع کنترل درونیتر در دانش آموزان کمشنوا از جمله پیشنهادهای پژوهش حاضر محسوب میشود. |