1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده: (13141 مشاهده)
زمینه و هدف: نقص شنوایی در افراد ناشنوا و کمشنوا علاوه بر مهارتهای ارتباطی، بسیاری از تواناییهای شناختی آنها از جمله حافظه را تحت تأثیر قرار می دهد. از این رو هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ حافظۀ کاریـدیداری در دانشآموزان ناشنوا، کمشنوا با همتایان عادی بود.
روش بررسی: در پژوهش حاضر که از نوع علّیـمقایسهای بود، با استفاده از آزمون Andre Rey ،۶۰ دانشآموز آسیبدیدۀ شنوایی (۳۰ ناشنوا و ۳۰ کمشنوا) با ۳۰ دانشآموز عادی بهعنوان گروه بهنجار که براساس جنس، هوش، پایۀ تحصیلی و وضعیت اجتماعیـاقتصادی همتا شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافتهها: یافتهها نشان داد، بین گروه عادی با دو گروه ناشنوا و کمشنوا تفاوت معنیدار وجود دارد(p<۰/۰۵)، که میانگین گروه عادی از دو گروه دیگر بیشتر بود. اما تفاوت بین دو گروه آسیبدیده معنیدار نبود(p>۰/۰۵).
نتیجهگیری: نتایح نشان داد که کارکرد دانشآموزان ناشنوا و کمشنوا در تکلیف حافظۀ کاریـدیداری نسبت به همتایان عادی خود، ضعیفتر است اما دو گروه ناشنوا و کمشنوا عملکرد یکسانی داشتند. بنابراین با شناسایی و درک بهتر عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت این توانایی شناختی، میتوان با ارائه راهکارهای جدید آموزشی، بسیاری از عقبافتادگی های این گروه از افراد، در زمینههای مختلف شناختی را بهبود بخشید.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.