1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (14596 مشاهده)
زمینه و هدف: در رویکرد آموزشی بین اکتساب دانش و مهارتهای زبانی وابستگی وجود دارد. آسیب شنوایی و تأخیر در اکتساب مهارتهای زبانی، پیشرفت تحصیلی فرد کمشنوا را با کندی رشد مواجه میسازد. بهمنظور بررسی تأثیر ارتقاء پایۀ تحصیلی بر پیشرفت مهارت ریاضیات، عملکرد ریاضیات دانشآموزان کمشنوای سوم راهنمایی با دانشآموزان کمشنوا و شنوای چهارم ابتدایی مورد مقایسه قرار گرفت. روش بررسی: در این پژوهش مقطعی سؤالات ریاضی استاندارد شده بینالمللی سال 2007 بهعنوان ابزار آزمون انتخاب شد. 31 دانشآموز کمشنوای چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی با کاهش شنوایی شدید از مدارس ویژه و 17 دانشآموز شنوای چهارم ابتدایی از مدارس عادی بهطور تصادفی ساده از مدارس همجوار با مدارس ویژه در شهرستان رباط کریم، کرج و شهریار گزینش شدند. اطلاعات با استفاده از آزمونهای آنالیز واریانس و توکی ارزیابی آماری شد. یافتهها: در تحلیل یافتهها دانشآموزان کمشنوای چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی با دانشآموزان شنوا در هر سه حیطۀ دانستن، بهکارگیری و استدلال از بعد شناختی ریاضیات تفاوت معنیداری نشان دادند(p<0/05). همچنین دانشآموزان کمشنوای دو پایه در حیطه دانستن تفاوت معنیداری داشتند(p<0/05) ولی در بهکارگیری و استدلال اختلاف معنیداری دیده نشد(p>0/05). نتیجهگیری: با ارتقاء پایۀ تحصیلی پیشرفت قابل ملاحظهای در مهارت ریاضیات دانشآموزان کمشنوا دیده نشد. تألیف کتب ریاضی مقدماتی در دورۀ آمادگی، بازنگری در شیوههای تدریس و افزایش ساعات تدریس در درس ریاضیات حائز اهمیت است.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.