روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی - تحلیلی است. در این مطالعه 375 نفر از پرستاران بالینی شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران با حداقل یک سال سابقه کاری در سال 1385به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شده و پرسشنامه خود اظهاری 5 بخشی را تکمیل کردند. گستره بهکارگیری نتایج تحقیق بر اساس چهار ملاک استفاده از نتایج تحقیق در عملکرد بالینی شامل نگرش پرستاران نسبت به تحقیق و استفاده از نتایج آن، دانش مورد استفاده در انجام فعالیتهای پرستاری، فعالیتهای تحقیقی و مهارتهای مربوط و میزان دسترسی پرستاران به امکانات اطلاعرسانی و کتابخانهای، تعیین و در سه دسته گستره بالا، متوسط و پایین طبقهبندی شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی نظیر فراوانی مطلق و نسبی و میانگین و آمار استنباطی نظیر آزمون کایدو در نرم افزار SPSS استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که میزان استفاده از نتایج تحقیق در فعالیتهای بالینی در 9/66% از پرستاران در سطح پایین و بقیه در سطح متوسط است و ارتباط مستقیم و معناداری بین متغیرهای سطح تحصیلات در پرستاری، رضایت از حرفه پرستاری و مهارت استفاده از زبان انگلیسی پرستاران مورد مطالعه با گستره استفاده از نتایج تحقیق وجود دارد.
نتیجهگیری: اکثر پرستاران مراقبتهای پرستاری را بر اساس نتایج حاصل از تحقیق بنا نمینهند. در حالی که ما در دنیایی به سر میبریم که سرعت تولید اطلاعات و دانش بسیار زیاد بوده و باید راههایی را فرا گیریم که قادر باشیم سریعاً و به طور مؤثر از یافتههای تحقیق استفاده کنیم.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |