روش بررسی: این مطالعه، از نوع مداخلهای (نیمه تجربی) است. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر دبیرستانهای دولتی منطقه 6 آموزش و پرورش تهران و حجم نمونه 600 نفر (300 نفر به عنوان گروه آزمون و 300 نفر گروه شاهد) است که به روش تصادفی و خوشهای انتخاب شدند. ابزار مطالعه پرسشنامهای شامل سه بخش مشخصات جمعیتشناختی، سؤالات آگاهی و سؤالات عملکرد است. ابتدا پرسشنامه در میان دو گروه توزیع و تکمیل شد. آموزش طی دو جلسه به صورت سخنرانی و انجام ورزش انجام گرفت. در پایان جلسات آموزشی، کتابچه به گروه آزمون داده شد و پوسترهای تهیه شده در سطح دبیرستانهای گروه آزمون نصب گردید. پس از دو هفته، پس آزمون از دو گروه آزمون و شاهد به عمل آمد (کتابچه آموزشی به گروه شاهد بعد از پس آزمون داده شد و پوسترهای تهیه شده در سطح دبیرستانهای گروه شاهد نصب گردید). پس از جمعآوری اطلاعات، دادهها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی (تیزوج و تیمستقل) در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میزان آگاهی و نحوه عملکرد دانشآموزان گروه آزمون و شاهد قبل از آموزش تفاوت آماری معنادار نداشت (به ترتیب 1=p و 769/0=p). پس از آموزش میانگین نمرات آگاهی و عملکرد دانشآموزان گروه آزمون نسبت به گروه شاهد افزایش معناداری (001/0p<) نشان داد.
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر آموزش در ارتقای سطح آگاهی و نحوه عملکرد دانشآموزان در جهت پیشگیری از استئوپروز، میتوان جهت افزایش تراکم استخوانی دانشآموزان از طریق ارایه آموزش برنامهریزی کرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |