زمینه و هدف:حمایت از حقوق بیمار توسط پرستاران تنها زمانی امکانپذیر است که آنان آگاهی لازم را در این زمینه داشته و همچنین شرایط مناسب برای رعایت این حقوق فراهم باشد.
روش بررسی: مطالعه حاضر یک بررسی توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است که در آن 554 نفر از پرستاران شاغل تمام وقت در بخشهای عمومی بیمارستانهای آموزشی شهر تهران که حداقل 6 ماه سابقه کار داشتند به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار مطالعه پرسشنامهای مشتمل بر سه بخش بود. بخش اول مشخصات فردی، بخش دوم شامل عباراتی برای سنجش آگاهی پرستاران از حقوق بیمار و بخش سوم شامل یک سؤال باز مربوط به عوامل تسهیلکننده رعایت حقوق بیماران از دید پرستاران بود. تجزیه و تحلیل یافتهها به کمک روشهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون مجذور کای، ضریب همبستگی پیرسون) و با استفاده از نرمافزار SPSS صورت گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد پرستاران در مورد حقوق بیمار از آگاهی بالایی برخوردارند (5/95%) همچنین عوامل تسهیلکننده رعایت حقوق بیماران از دید پرستاران بر حسب زمینه ایجاد آنها در سه گروه عوامل سازمانی، عوامل کارکنان (پزشک و پرستار و...) و عوامل مربوط به دریافتکنندگان خدمات (بیمار، مددجو) طبقهبندی شدند. از عوامل سازمانی فراهم کردن امکانات و تجهیزات ضروری و وجود نیروی کار به تعداد کافی، از عوامل مربوط به کارکنان تناسب تعداد پرستار با بیمار و آموزش رعایت حقوق بیمار به کارکنان و از عوامل مربوط به دریافتکنندگان خدمات، افزایش آگاهی بیماران در زمینه حقوق و مسؤولیتهای خود، بیشترین موارد را به خود اختصاص داده بودند.
نتیجهگیری: هر چند که پرستاران مورد مطالعه از آگاهی بالایی نسبت به مفهوم حقوق بیماران برخوردارند ولی از دید آنان رعایت این حقوق ملزوماتی را میطلبد که در حال حاضر موجود نبوده و این مقوله مهم اخلاقی را با مشکل مواجه میکند، لذا به نظر میرسد بذل توجه مسؤولین از اهمیت ویژهای در احقاق حقوق بیمار برخوردار است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |