1- دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- استاد گروه آموزشی پرستاری بهداشت جامعه دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران و مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، rnegarandeh@tums.ac.ir
چکیده: (6045 مشاهده)
جوهره پرستاری حمایت از منافع عمومی است و حرفه پرستاری دریافت خدمات با کیفیت و ایمن را حق برای جامعه میداند. در دهههای اخیر پرستاری با خصوصیات استقلال، تعهدحرفهای، تخصص و پاسخگویی، بهعنوان یک حرفه شاخص مورد توجه قرار گرفته است (1). پرستاری معاصر دارای بدنه دانش و مهارت، سیستم ارزشی، آموزش دانشگاهی و اجتماعی شدن حرفهای میباشد. استقلال یا آزادی عمل به عنوان ظرفیت یک پرستار برای تعیین اقدامات خود از طریق انتخاب مستقلانه در تمامی حوزههای بالین پرستاری، تعریف شده است و خودتنظیمی برای بالین پرستاری از الزامات دستیابی به آزادی عمل حرفهای است (2).
خودتنظیمی حرفهای، قدرت تصمیمگیری حرفه خودتنظیم برای تعیین شرایط ورود اعضا به حرفه و فعالیت در آن حرفه میباشد که تعیین میکند چه کسی با چه تخصص و با چه میزان از دانش و مهارت، شرایط ورود و فعالیت در آن حرفه را دارد (3). در اواسط قرن 19 ترکیب دانش و مهارت، تأکید بر تعهد به انجام وظیفه در مقابل جستجوی منافع شخصی و همچنین استقلال از دخالتهای خارجی در امور حرفه (خودگردانی) بهعنوان ویژگیهای مهم حرفههای خودتنظیم مطرح شد. از اوایل قرن 20 انگیزههای حرفهای شدن با خودتنظیمی حرفهای در یک راستا قرار گرفت (2). طبق الگوی دونابدین (Donabedian model) یک «قرارداد اجتماعی» بین جامعه و حرفه وجود دارد که تحت این قرارداد جامعه استقلال حرفه را در قبال خدمات اساسی آن مورد پذیرش قرار داده و به آن حرفه در جهت اداره امور خود استقلال میدهد. در قبال این امتیاز، حرفه در جهت حفظ منافع عمومی جامعه مسؤولانه عمل میکند (4).
خودتنظیمی حرفهای، بهعنوان یک امتیاز زمانی به یک حرفه واگذار میشود که عموم مردم با خودتنظیمی آن حرفه، بهترین نوع خدمات را دریافت کنند (4). در واقع خودتنظیمی حرفهای سبب تضمین کیفیت خدمات میشود (2،5و6). در دو دهه اخیر، سازمان جهانی بهداشت، به منظور تربیت و بهکارگیری نیروی کار پرستاری شایسته و مجرب، دولتها را به تقویت چارچوبهای خودتنظیمی حرفهای توصیه کرده است. شورای بینالمللی پرستاران (International Council of Nurses: ICN) با همکاری سازمان جهانی بهداشت بیانیه چشمانداز خودتنظیمی حرفهای را منتشر کرده است. این بیانیه مراقبت ایمن و با کیفیت، ایجاد سیستم نظارت در صدور پروانه، سیاستگذاری در مورد حرفه و اعمال قوانین و مقررات حرفهای را در پرتو ایجاد و ارتقای زیربنای سیستمهای خودتنظیمی حرفهای میداند. شورای بینالمللی پرستاران، خودتنظیمی حرفهای را روشی میداند که به وسیله آن نظم، ثبات و کنترل بر حرفه و عملکرد آن اعمال میشود (7و8). تحقیقات ملی و بینالمللی نشان میدهد خودتنظیمی حرفهای باعث بهبود استانداردهای آموزش و بالین میشود که خود موجب افزایش قدرت حرفه در اداره امور خویش میشود.
از آن جایی که خودتنظیمی حرفهای سبب فعالیت افراد واجد شرایط و صلاحیت در حرفه میشود، منجر به افزایش اعتماد مردم به ارایهدهندگان خدمات حرفهای به عنوان افرادی توانا و صادق شده و سبب تأمین منافع عموم میشود (1). در خودتنظیمی حرفهای با اخراج افراد فاقد صلاحیت حرفهای و غیرملتزم به کدهای اخلاقی از حرفه، منافع حرفه تأمین میشود (4).
به طور کلی دو روش برای مدیریت امور حرفه وجود دارد: توسط خود حرفه (خودتنظیمی حرفهای) و توسط دولت. در صورتی که دولت مدیریت حرفه را به عهده گیرد اعضای حرفه، قوانین و مقررات حرفه را به صورت تحمیلی و اجباری درک میکنند، در حالیکه قوانین مصوب در خود حرفه خودتنظیم قابل پذیرش و داوطلبانه درک میشود (9).
حرفههای خودتنظیم دو نهاد مجزا در فعالیتهای خود دارند: 1- نهاد نظارتی 2- نهاد حمایتی. نهاد نظارتی حافظ منافع عمومی از طریق ایجاد شرایط ورود به حرفه، صدور مجوز و گواهی و عملکرد انظباطی میباشد، در حالی که نهاد حمایتی در جهت ترویج منافع اقتصادی و حرفهای اعضای حرفه فعالیت میکند. نهادهای نظارتی و حمایتی با اهداف متفاوتی در جهت توسعه فعالیت حرفهای عمل میکنند. هدف نهاد حمایتی توسعه حرفه در راستای کمک به اعضا و پیشرفت حرفه است؛ در حالی که نهاد نظارتی توسعه حرفه را برای حمایت از عموم مردم انجام میدهد. در اکثر مواقع منافع عموم در تضاد با منافع حرفه نمیباشد، ولی در صورت بروز چنین تضادی خودتنظیمی حرفهای باید در جهت منافع عموم عمل نماید (10).
وضعیت خودتنظیمی حرفهای در پرستاری ایران
پرستاری ایران در دهههای اخیر پیشرفتهای چشمگیری داشته است که از آن جمله میتوان به گسترش آموزش دانشگاهی، تشکیل سازمان نظام پرستاری، تأسیس انجمن علمی پرستاری ایران، تأسیس مراکز تحقیقاتی و انتشار مجلات علمی پژوهشی متعدد در حوزههای مختلف پرستاری اشاره نمود (11). با این حال حرفه پرستاری در ایران کماکان در خودتنظیمی حرفهای کاستیهای فراوان دارد. اگر قانون سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران را که عمدهترین نهاد غیردولتی پرستاری کشور است، بررسی کنیم با آن که اهداف سازمان را هم سوی اهداف خودتنظیمی حرفه مییابیم، اما در وظایف آن نقش مستقلی برای سازمان در بیشتر الزامات خودتنظیمی دیده نمیشود، به طوری که در 6 وظیفه از 8 وظیفه سازمان نظام پرستاری واژه همکاری یا کمک به نهادهای دیگر آمده است و تنها در وظیفه سوم «تلاش به منظور ارتقای کیفی و مهارتها و دانش فارغالتحصیلان پرستاری» و وظیفه هفتم «تعیین ضوابط برای صدور، تمدید یا لغو کارت عضویت در سازمان»، قانونگذار برای سازمان نقش مستقلی را مقرر نموده است. شاید به همین دلیل و البته دلایل دیگری که خارج از حوصله این مقاله است سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران کمتر به کارکردهای خودتنظیمی حرفهای ورود نموده است. از سایر انجمنهای پرستاری در ایران نیز به واسطه نداشتن سازوکار قانونی و همچنین عضویت کم اعضای حرفه پرستاری در آنها نمیتوان انتظار ایفای نقش مؤثر در خودتنظیمی حرفهای داشت. در ایران تنظیم مقررات و کنترل بر امور مرتبط با پرستاری همواره در اختیار دولت بوده است (6و12) از سوی دیگر در سالهای اخیر شاهد تشکیل معاونت پرستاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بودهایم که حاکی از تلاش برای مدیریت دولتی حرفه است.
برخورد مسؤولان با حرفه پرستاری در سالهای اخیر برای رویارویی با چالشهای متعدد نمونههایی از مدیریت دولتی و خلأ خودتنظیمی حرفهای میباشد. به عنوان مثال میتوان به چالش ﻛﻤﺒـﻮد نیروی ﭘﺮﺳﺘﺎری اشاره کرد که یک چالش جهانی است. برای حل این مشکل در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﻴﺮ وزارت ﺑﻬﺪاﺷﺖ درﻣﺎن و آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﻜﻲ به اﻓﺰاﻳﺶ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺗﺮﺑﻴﺖ داﻧﺸﺠﻮی ﭘﺮﺳـﺘﺎری در ﻛﺸﻮر و افزایش ﺗﻌﺪاد داﻧﺸﻜﺪهﻫﺎی ﭘﺮﺳﺘﺎری اقدام کرده اﺳﺖ. این اقدامات، سبب ﺗﺮﺑﻴﺖ داﻧﺸﺠﻮ در داﻧﺸﻜﺪهﻫﺎی ﻓﺎﻗﺪ زﻳﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎ و ﻛﺎدر آﻣﻮزﺷﻲ شایسته و در ﺗﻀﺎد ﺑﺎ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻣﺮاﻗﺒﺖﻫﺎ (منفعت عموم) میباشد. در مقابل اقدام بعدی در زمینه تأمین کمبود نیروی پرستاری، تربیت نیروی کمک پرستاری توسط وزارت ﺑﻬﺪاﺷﺖ درﻣﺎن و آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﻜﻲ است. بیشتر صاحبنظران این راهکار را برای کمبود پرستار پیشنهاد میکنند، ولی اعضای حرفه آن را به صورت تحمیلی درک کرده و با آن مخالفت میکنند (13).
نظر به این که یافتن سازوکار مناسب برای خودتنظیمی حرفه مستلزم درگیر شدن کلیه ذینفعان و به طور خاص اعضای حرفه در این مقوله است از این رو پیشنهاد میشود تمامی نهادهای قانونی فعال در حوزه پرستاری با ایجاد گفتمان به منظور شناسایی مختصات و ویژگیهای نهاد خودتنظیمی مناسب برای حرفه پرستاری در ایران فعال شده و در جهت استقرار آن تلاش نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
گزارش موردی انتشار: 1396/12/7 | انتشار الکترونیک: 1396/12/7