Khosravi V, Barati M, Moeini B, Mohammadi Y. The effect of an educational intervention based on protection motivation theory on prostate cancer prevention behaviors in men 50 to 75 years old
. Journal of Hayat 2019; 24 (4) :342-354
URL:
http://hayat.tums.ac.ir/article-1-2644-fa.html
خسروی وحید، براتی مجید، معینی بابک، محمدی یونس. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه انگیزش محافظت در انجام رفتارهای پیشگیریکننده از سرطان پروستات در مردان 50 تا 75 سال
. حیات. 1397; 24 (4) :342-354
URL: http://hayat.tums.ac.ir/article-1-2644-fa.html
1- گروه آموزشی بهداشت عمومی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه آموزشی بهداشت عمومی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران؛ مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- گروه آموزشی بهداشت عمومی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران؛ مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، Babak_moeini@umsha.ac.ir
4- گروه آموزشی اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران؛ مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده: (5650 مشاهده)
زمینه و هدف: سرطان پروستات یکی از شایعترین علل مرگ ناشی از سرطانها در مردان بهحساب میآید. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه انگیزش محافظت در انجام رفتارهای پیشگریکننده از سرطان پروستات در مردان 50 تا 75 سال انجام گرفته است.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک کارآزمایی تصادفی شده با گروه کنترل است که در سال 1396 در مورد 100 نفر از مردان عضو کانونهای بازنشستگی شهر همدان انجام یافته است. شرکتکنندگان به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات جمعیتشناختی و سازههای نظریه انگیزش محافظت توسط آنان تکمیل شد. مداخله آموزشی طی 4 جلسه در بین شرکتکنندگان گروه مداخله اجرا شد. دو ماه بعد از مداخله آموزشی پرسشنامهها در هر دو گروه تکمیل گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 و آزمونهای تیمستقل، آزمون کایدو و کوواریانس تحلیل شد.
یافتهها: دو گروه قبل از مداخله از نظر مشخصات فردی، سازههای پاداش درک شده، هزینههای پاسخ درک شده، ترس، خودکارآمدی درک شده و انگیزش محافظت و رفتار غربالگری سرطان همگن بودند. مداخله توانست همه سازههای نظریه انگیزش محافظت را در گروه مداخله نسبت به گروه آزمون بهبود بخشد. همچنین انجام رفتار غربالگری PSA در گروه مداخله (76)38 و در گروه کنترل (32)16 بوده است (001/0p<).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که میتوان از نظریه انگیزش محافظت به عنوان چارچوبی در طراحی برنامههای آموزشی به منظور انجام رفتارهای غربالگری سرطان پروستات استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مراقبتهاي پرستاري انتشار: 1397/11/13 | انتشار الکترونیک: 1397/11/13