روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخلهای تصادفی شده است. نمونههای پژوهش شامل 80 دانشآموز دختر مدارس راهنمایی منطقه 17 شهرداری تهران و مادران آنها بودند که در سال 1388 به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد (هر کدام 40 نفر) تقسیم شدند. مداخله این پژوهش شامل ارایه بسته آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری بود. جهت ارزیابی دریافت ویتامینها از پرسشنامه استاندارد بسامد مصرف و یادآمد غذای 24 ساعته و جهت ارزیابی مراحل تغییر رفتار از پرسشنامه ساخته محقق، قبل و 3 ماه بعد از آموزش استفاده گردید. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیلی در نرمافزار SPSS v.16 استفاده شد (05/0=α).
یافتهها: طبق نتایج پیش آزمون، دختران نوجوان در هر دو گروه در دریافت ویتامینهای گروه BوC دچار کمبود بودند. 3 ماه بعد از مداخله آموزشی، میانگین دریافت این ویتامینها در گروه آزمون نسبت به قبل از مداخله و همچنین نسبت به گروه شاهد، افزایش معناداری را نشان داد (05/0p<).
نتیجهگیری: بسته آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری میتواند منجر به بهبود دریافت ویتامینها در دختران نوجوان شهری گردد. لذا با استفاده از بسته آموزشی یاد شده و یا بستههای مشابه برای آموزش نوجوانان، میتوان از بروز موارد کمبود دریافت ویتامینها و پیامدهای ناگوار آن پیشگیری نمود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |