دوره 12، شماره 3 - ( 9-1398 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 448-437 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan R, Abdolahi S, Rahimi M, Nejad Koorki F, Amini M. Investigation of exhaust pollutant emissions in light vehicles compared to technical examination standard and euro 2: case study in Shiraz city. ijhe 2019; 12 (3) :437-448
URL: http://ijhe.tums.ac.ir/article-1-6168-fa.html
دهقان ریحانه، عبداللهی سارا، رحیمی مهرانگیز، نژادکورکی فرهاد، امینی ملیحه. بررسی میزان آلایندگی خروجی اگزوز چند خودروی سبک و مقایسه با استاندارد معاینه فنی و یورو 2: مطالعه موردی در شهر شیراز. سلامت و محیط زیست. 1398; 12 (3) :437-448

URL: http://ijhe.tums.ac.ir/article-1-6168-fa.html


1- گروه محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2- گروه علوم و مهندسی محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه جیرفت، جیرفت، ایران ، amini.malihe@gmail.com
چکیده:   (5682 مشاهده)
زمینه و هدف: به‌دلیل رشد فزاینده شهرنشینی یکی از معضلات زیست محیطی دنیای امروز وسایل نقلیه هستند که از مهمترین عوامل ایجاد آلودگی هوا محسوب می­ شوند. با توجه به مشکلات روز افزون آلودگی هوا و عواقب زیست محیطی آن به دلیل عدم رعایت استانداردها در ساخت خودروها و سوخت مصرفی آنها، آگاهی از میزان خروجی اگزوز خودروها و مقایسه آن با استانداردهای حفاظت محیط زیست و معاینه فنی به منظور کنترل و کاهش آلودگی هوا ضروری است. از این‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه میزان آلاینده ­های CO،CO2  و HC خروجی از اگزوز خودروهای سبک در فاصله سال­ های تولید 1389-1383 براساس استانداردهای معاینه فنی و محیط زیست در شهر شیراز انجام گردید. همچنین به بررسی ارتباط میان سال ساخت خودرو با میزان خروجی آلاینده­ های مذکور نیز پرداخته شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، غلظت آلاینده­­ های هوا شامل CO، CO2 و HC از خروجی اگزوز 858 خودور پژو 405، 206 و پارس تولید سال­ های 1389-1383 مراجعه کننده به مرکز معاینه فنی ولیعصر شهر شیراز در طی 5 ماه اندازه­­ گیری شد و با استانداردهای حفاظت محیط زیست و معاینه فنی مقایسه شد. همچنین ارتباط بین سال تولید و میزان خروجی آلاینده ­های مذکور نیز مورد بررسی قرار گرفت و داده ­های به‌دست آمده توسط نرم افزارSPSS مورد آنالیز آماری قرار گرفتند و گراف‌های مورد نیاز توسط نرم افزار Excel رسم گردیدند.
یافتهها: نتایج نشان داد بین سال ساخت خودرو و میزان تولید CO و HC رابطه معنی­ دار و منفی وجود داشت به‌طوری‌که با افزایش سال ساخت خودرو میزان آلاینده­ های مذکور کاهش می ­یابند. همچنین بین سال ساخت و میزان تولید CO2 نیز این رابطه مثبت و معنی­ دار بود. همچنین در بین خودروهای مورد بررسی آلاینده­ های خروجی (CO و CO2) از اگزوز خودروی پژو GLX نسبت به پژو پارس و 206 کمتر بود و کمترین میزان HC در پژو 206 مشاهده شد.
 نتیجه‌گیری: به‌طور کلی میزان آلاینده­ های خروجی اگزوز از هر سه خودرو در حد استاندارد یورو 2 و معاینه فنی قرار داشتند.
متن کامل [PDF 1994 kb]   (6083 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/9/3 | پذیرش: 1398/7/20 | انتشار: 1398/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سلامت و محیط زیست می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb