آقاملایی تیمور، طوافیان صدیقه سادات، حسنی لاله. خودکارآمدی، منافع و موانع درک شده نسبت به فعالیت فیزیکی منظم در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. مجله اپیدمیولوژی ایران. 1387; 4 (3 و 4) :9-15
URL: http://irje.tums.ac.ir/article-1-128-fa.html
چکیده: (16566 مشاهده)
مقدمه و اهداف: این مطالعه با هدف تعیین خودکارآمدی، منافع و موانع درک شده نسبت به ورزش در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام شد.
روشکار: در این مطالعه مقطعی تعداد 350 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال تحصیلی 1387- 1386 از طریق نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند و دادههای مربوط به 249 نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.دادههای مربوط به خودکارآمدی، منافع و موانع درک شده از طریق ابزارهای استاندارد خودکارآمدی و منافع و موانع درک شده نسبت به ورزش، جمعآوری و با استفاده از برنامه SPSS تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: در مجموع دادههای بدست آمده از 249 نفر با میانگین سنی 7/2 ± 7/21، شامل 135 نفر دختر و 114 نفر پسر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که از این میان 66 نفر(5/26%) شامل 36 دختر و 30 پسر دارای فعالیت فیزیکی منظم بودند. میانگین نمرات خود کارآمدی1/7 ± 23، منافع درک شده 5/12 ± 96 و موانع درک شده 1/6 ± 9/31 بدست آمد. بین نمرات موانع درک شده و خودکارآمدی با فعالیت فیزیکی منظم ارتباط معنیدار آماری وجود داشت (05/0>P ).
نتیجهگیری: درک موانعی نظیر وقتگیر و هزینهبر بودن و خستگی ناشی از ورزش، مانع از انجام فعالیت فیزیکی و عواملی چون درک خودکارآمد بودن و حمایت اطرافیان، باعث تقویت آن در دانشجویان میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1387/3/21 | پذیرش: 1387/10/7 | انتشار: 1392/6/13