مقدمه و اهداف: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری دانشآموزان دورهی راهنمایی و متوسطه استان قم انجام شده است.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که روی 762 دانشآموز (382 نفر دانشآموز دورهی راهنمایی و 380 نفر دانشآموز دورهی متوسطه) که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند، اجرا شده است. از پرسشنامه اختلالات شخصیتی وودورث به عنوان ابزار غربالگری، از آمار توصیفی و آزمون مربع کای برای تحلیل دادهها استفاده شد.
نتایج: بر اساس یافتههای مطالعهی حاضر، میتوان گفت که میزان شیوع اختلالات رفتاری در کل نمونه 82/19 درصد، در دانشآموزان دورهی راهنمایی 72/22 درصد و در دانشآموزان دورهی متوسطه 1/17 درصد است. میزان شیوع در پسران بیشتر از دختران، در دورهی راهنمایی بیشتر از دورهی متوسطه و در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی میباشد. همچنین نتایج نشان داد که اختلال پرخاشگری شایعترین و اختلال وسواس- پسیکاستنی کمترین میزان شیوع را در هر دو گروه دانشآموزان دورهی راهنمایی و متوسطه دارد. در بین عوامل جمعیتشناختی، پایهی تحصیلی، تحصیلات والدین، طلاق والدین، فوت والدین و سطح درآمد خانواده با رخداد اختلالات رفتاری در دانشآموزان رابطهی آماری معنیداری داشت.
نتیجه گیری: میزان شیوع اختلالات رفتاری در استان قم در مقایسه با سایر پژوهشهای انجام گرفته در داخل و خارج از کشور در دامنهی متوسط قرار دارد. با این وجود، لزوم سیاستگذاریهای سلامت روان در مقطع نوجوانی برای کاهش بار آسیب در آینده و ارایه راهکارهای برونرفت از این مسأله به قوت خود باقی است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |