1- ستاد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه بهداشت عمومی،دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشیار آموزش پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- دانشیار انسانشناسی و مطالعات سلامت، گروه انسانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران؛ عضو هیأت علمی مؤسس قطب علمی جامعهشناسی سلامت (CEHS)، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
4- استادیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات پرستاری، موسسه تحقیقات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، mohamadkhahfatemeh@yahoo.com
چکیده: (1865 مشاهده)
مقدمه و اهداف: خشونت یکی از مبحثهای بسیار مهم در بهداشت عمومی است که افراد را در سراسر دوره زندگی تحت تأثیر قرار میدهد این مطالعه کیفی با هدف تبیین پیامدهای خشونت نوجوانان دانشآموز انجام شد.
روش کار: این مطالعه بخشی از یک مطالعه متوالی کیفی اکتشافی است که در سال 2017 میلادی در شهر رودسر انجام شد. این مطالعه با روش تحلیل محتوای کیفی مرسوم انجام شد. دادهها از طریق 50 مصاحبه عمیق فردی با نمونهگیری هدفمند جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش لاندمن و گرانهیم انجام گرفت.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها در فاز نخست پژوهش منجر به استحصال 98 کد اولیه، 2 طبقه فرعی و 1طبقه اصلی شد. در پایان این مرحله پیامدهای خشونت نوجوانان با توجه به یافتههای استخراج شده بهصورت «پیامدهای آسیبزای خشونت مفهومی ذهنی، پویا و چند بعدی است. پیامدهای آسیبزای خشونت به تغییراتی که پس از رخداد خشونت در درون خود فرد یا اطرافیان رخ میدهد؛ اشاره میکند که به دودسته پیامدهای درونفردی و برونفردی خشونت تقسیم میگردد» تعریف شد.
نتیجهگیری: این مطالعه ابعاد تازه و متفاوتی از مفهوم پیامدهای آسیبزای خشونت بهویژه در دختران دانشآموز را آشکار ساخت؛ این تعریف مبتنی بر بستر و فرهنگ ایرانی است. دستیابی به پیشگیری از خشونت نیازمند توجه به این ابعاد در سطوح مختلف درونفردی و برونفردی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اپیدمیولوژی دریافت: 1400/5/29 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول