1- دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، Javad.khodadadi7@gmail.com
2- دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
چکیده: (2353 مشاهده)
زمینه و هدف: این مطالعه با هدف بررسی علل اقدام زنان متأهل به جراحیهای زیبایی مورد بررسی قرار گرفت.
روش اجرا: مطالعهی حاضر از نوع توصیفی و در حیطهی پژوهش کیفی بود که با استفاده از روش داده بنیاد انجام شد. بدینمنظور 21 شرکتکننده به روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از مصاحبهی عمیق در طول دورهی 6 ماهه مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها جمعآوری، ثبت و سپس کدگذاری و در قالب مقولههای اصلی، دستهبندی شدند.
یافتهها: تحلیل مصاحبهی شرکتکنندگان به شناسایی 416 کد اولیه، 21 زیرمقوله و 3 مقولهی اصلی شامل زمینههای فردی، زناشویی ـ خانوادگی و فرهنگی ـ اجتماعی منجر شد.
نتیجهگیری: تمایل به جراحی زیبایی از طرفی متأثر از عوامل فردی همچون بدریختانگاری، تصویر منفی فرد نسبت به خود و غیره بوده است. از طرفی متأثر از عوامل خانوادگی ـ زناشویی همچون ادراک تکراریشدن برای همسر، تحقیر از سوی همسر و خانواده و غیره بوده و از طرفی متأثر از عوامل اجتماعی ـ فرهنگی همچون نقش همسالان و دوستان و نقش مدلهای رسانهای و غیره بوده است بنابراین لزوم توجه به علل اقدام زنان به جراحیهای زیبایی اهمیت اساسی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/25 | پذیرش: 1399/3/25 | انتشار: 1399/3/25