زمینه و هدف: یکی از مشکلات و چالشهای مطرح در حرفه دندانپزشکی، مسأله شکایات دندانپزشکی میباشد که بسیاری از این شکایات منجر به تعقیب جزایی و حقوقی دندانپزشکان میشود. هدف از این مطالعه بررسی پروندههای شکایت از تشخیص و طرح درمان و نحوه درمان و رفتار دندانپزشک و هزینههای درمان و رفتارهای خلاف شئون پزشکی و عدم اجرای قوانین در سازمان نظام پزشکی استان تهران بین سالهای 91-1384 بود.
روش بررسی: در انجام تحقیق حاضر جهت اخذ مجوز برای بررسی پروندههای شکایات بیماران از دندانپزشکان در شهر تهران به سازمان نظام پزشکی مراجعه و پس از اخذ مجوز، کلیه پروندههای موجود در واحدهای دادسرا، هیئت بدوی و هیئت تجدیدنظر به صورت مطالعه کلیه پروندههای موجود مورد بررسی قرار گرفت. نهایتاً دادهها استفاده از نرمافزار SPSS ورژن 16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که بیشترین درصد شکایات مربوط به نحوه درمان (7/41%) و کمترین درصد شکایات مربوط به تشخیص و طرح درمان دندانپزشک (9/2%) بوده است.
نتیجهگیری: براساس یافتههای مطالعه حاضر، با آگاه کردن دندانپزشکان از قوانین موجود و نظارت دقیق بر انجام درست درمانهای دندانپزشکی میتوان از بروز شکایات از دندانپزشکی پیشگیری نمود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |