karghahi N, khalesi S, safaeepour K, hekmatian E, jafari H. Assessment of knowledge related to ergonomics among dental students of Isfahan university of medical sciences in 2020. jdm 2021; 33 (4) :259-264
URL:
http://jdm.tums.ac.ir/article-1-5996-fa.html
کارگهی ندا، خالصی سعیده، صفایی پور کامیار، حکمتیان احسان، جعفری هدی. بررسی میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی نسبت به ارگونومی در دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1398. مجله دندانپزشکی. 1399; 33 (4) :259-264
URL: http://jdm.tums.ac.ir/article-1-5996-fa.html
1- دانشیار گروه آموزشی آسیب شناسی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران؛ عضو مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار گروه آموزشی آسیب شناسی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران؛ عضو مرکز تحقیقات مواد دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
3- دندانپزشک، عضو کمیته پژوهشهای دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
4- استادیار گروه آموزشی رادیولوژی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران؛ عضو مرکز تحقیقات ایمپلنتهای دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
5- متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
چکیده: (1714 مشاهده)
زمینه و هدف: ارگونومی یا مهندسی انسان با طراحی و تغییر مناسب کار و ملزومات، بیشترین بهرهوری را بر اساس فیزیولوژی انسان ایجاد میکند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد اصول اولیه ارگونومی در دندانپزشکی بود.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، مقطعی پرسشنامهای شامل 10 سؤال به روش نمونه گیری آسان بین 74 نفر از دانشجویان سال آخر مقطع دکتری عمومی دانشکده دندانپزشکی اصفهان توزیع و تکمیل شد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، پمفلت آموزشی به دانشجویان داده شد. جهت بررسی پرسشنامهها، به هر پاسخ صحیح نمره یک و به پاسخهای نادرست نمره صفر داده شد. سپس داده ها وارد نرم افزارSPSS23 شد و توسط آزمونهای آماری T، کای اسکوئر و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0P< به عنوان سطح معنیداری در نظر گرفته شد.
یافتهها: میانگین نمره آگاهی دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی اصفهان درسطح متوسط (25/1±23/6) قرار داشت. میانگین نمره آگاهی دانشجویان بر اساس جنسیت دانشجویان (25/0P=) و ترم تحصیلی (059/0P=) تفاوت معنیداری نداشت. همچنین 55% از دانشجویان دارای سابقه درد عضلانی بوده که ارتباط معنیداری با جتسیت (258/0P=) و میانگین نمره آگاهی به دست نیامد (288/0P=).
نتیجهگیری: متأسفانه ارگونومی به عنوان بخشی از اصول آموزشهای دوره تحصیلی دندانپزشکی و نیز حتی پس از آن در نظر گرفته نشده است. دردهای اسکلتی- عضلانی از شایعترین شکایتهای دندانپزشکان بوده و عامل کاهش کیفیت و عملکرد آنان میباشد. لذا به نظر میرسد که آموزش و ارزیابی اصول ارگونومی در دوره تحصیل دندانپزشکی لازم است.
نوع مطالعه:
تحقیقی |
موضوع مقاله:
عمومی دریافت: 1399/6/28 | پذیرش: 1400/1/29 | انتشار: 1400/2/10