دوره 8، شماره 3 و 4 - ( 11-1388 )                   جلد 8 شماره 3 و 4 صفحات 14-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghoubi M, karimi S, Hasanzadeh A, Javadi M, Mandegar H, Abedi F. A Survey Of Effective Factors in improvement Of Staff performance based on ACHIEVE Model in the view of managers (senior, administrative and nursing) in teaching hospitals in Isfahan. jhosp 2010; 8 (3 and 4) :7-14
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-103-fa.html
یعقوبی مریم، کریمی سعید، حسن زاده اکبر، جوادی مرضیه، ماندگار حسنعلی، عابدی فرزانه. بررسی عوامل موثر بر بهبود عملکرد کارکنان بر اساس مدل ACHIEVE از دید مدیران (ارشد، اداری و پرستاری) بیمارستان های آموزشی شهر اصفهان. بیمارستان. 1388; 8 (3 و 4) :7-14

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-103-fa.html


1- 1پژوهشگر مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت - دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی علوم پزشکی اصفهان ، Yaghoobbi997@gmail.com
2- 2استادیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
3- 3مربی گروه آمار - دانشکده بهداشت - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
4- 4دانشجوی دکترای مدیریت خدما ت بهداشتی و درمانی - مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی علوم پزشکی اصفهان
5- سرپرست کامپیوتر- دانشکده بهداشت - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
6- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی- دانشگاه پیام نور گرمسار
چکیده:   (39864 مشاهده)
زمینه و هدف: مدیر خواه برای سود یا بهره وری بیشتر سازمان تلاش کند یا کارآمدی و عملکرد بهتر کارکنان،‌ باید پیوسته مراقب انگیزش و شایستگی افراد و گروههای کاری باشد. به تعبیری نیمی از وظیفه مدیر جستجوی همیشگی راههای افزایش سطح شایستگی کارکنان است. یکی از مسائل معمول درفراگرد مدیریت این است که بسیاری از مدیران در تعیین نقاط قوت کارکنان توانایی دارند ولی در کمک به علت یابی ضعفها به همان میزان اثربخش نیستند. به عبارت دیگر،‌ بسیاری از مدیران در شناسایی مسأله قوی هستند ولی در تشخیص علت یا تحلیل آن ضعیفند. مدل achieve مدلی است که توسط هرسی و بلانچارد ارایه شده و 7 عامل را بر عملکرد نیروی انسانی مؤثر دانسته است که به منظور کمک به مدیران در تعیین علت وجود مشکلات عملکرد و به وجود آمدن استراتژیهای تغییر به منظور حل این مشکلات طرح ریزی گردیده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر با عنوان بررسی عوامل موثر بر عملکرد کارکنان از دیدگاه مدیران بیمارستان های آموزشی شهر اصفهان صورت توصیفی -تحلیلی ومقطعی انجام شده است جامعه مورد پژوهش کلیه مدیران (اداری -پرستاری و ارشد) بیمارستان بوده که به روش سر شماری صورت گرفته است. .ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های محقق ساخته بر اساس مدلACHIEVE میباشد . که اعتبار و روایی آن مورد تایید قرار گرفته است .این پرسشنامه به سبک لیکرت طراحی شده است که برای تجزیه و تحلیل داده از آمار توصیفی و تحلیلی استفاده شده است.
یافته ها: نمره کل عامل توانایی برابر با 2/12+5/87 ، عامل شناخت برابر با 8/14+3/82 ، عامل حمایت برابر با 7/15+6/82 عامل انگیزش برابر با 4/15+4/81 ، عامل ارزیابی برابر با 6/15+2/77 ، عامل اعتبار برابر 3/17+7/82 ، و عامل محیط برابر با 8/12+2/85 .که کلیه عوامل فوق الذکر در بهبود عملکرد موثر بو ده اند
نتیجه گیری: امروزه معضل اصلی سازمانهای بهداشتی و درمانی نداشتن کارایی و اثربخشی کافی است از طرفی محور اصلی افزایش کارایی و اثربخشی در هر سازمانی نیروی انسانی آن است در واقع بهبود عملکرد نیروی انسانی مهمترین قدم در راه اصلاح عملکرد هر سازمانی است

واژه‌های کلیدی: بهبود عملکرد، عملکرد، مدل اچیو
متن کامل [PDF 5027 kb]   (13553 دریافت)    

دریافت: 1388/3/6 | پذیرش: 1388/5/13 | انتشار: 1392/6/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb