1- استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان
2- دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا
3- دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا ، zandikhalil@yahoo.com
4- دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان
5- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (9166 مشاهده)
چکیده: زمینه و هدف: بر اساس گزارشات، پرستاران بهطور مکرر و مستقیم با مرگ و میرها، رنجها، جراحتها، فشارهای روانی و جسمانی زیادی روبرو هستند. بهمنظور غلبه بر چنین شرایطی، یک راهکار اصلی پیشِروی مدیران، توانمندسازی کارکنان است. با این رویکرد هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش رهبری اخلاقی در ارتقای توانمندسازی روانشناختی پرستاران بود. مواد و روشها: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی - تحلیلی بود. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران بیمارستانهای دولتی شهر سنندج (410 نفر) بود که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده، 148 آزمودنی به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی رهبری اخلاقی (صالحنیا، 1391) و نسخه دوازده سؤالی پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی (وتن و کمرون، 1988) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخهی 16 و آزمونهای آماری تحلیل عاملی تأییدی، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که گویههای پرسشنامههای پژوهش قابل تقلیل به مؤلفههای زیربنایی بودند. نتایج همچنین نشان داد که بین رهبری اخلاقی و مؤلفههای آن با توانمندسازی و ابعادش رابطه معنیداری وجود داشت. نهایتاً نیز مشخص شد که دو مؤلفهی الگو بودن و عملگرایی میتوانند بهطور مناسبی پیشبینی کننده توانمندسازی روانشناختی باشند. نتیجهگیری: بر مبنای یافتههای پژوهش، مدیران در بیمارستانها میتوانند با نمایش رفتارهای اخلاقی مناسب و تلاش در جهت تقویت روابط بین فردی و ترویج اینگونه رفتارها در میان پیروان، زمینههای ارتقای توانمندسازی روانشناختی پرستاران را فراهم آورند.
نوع مطالعه:
مقاله ی اصیل |
موضوع مقاله:
مدیریت منابع انسانی در بیمارستان دریافت: 1392/12/26 | پذیرش: 1393/8/21 | انتشار: 1393/12/10