زمینه و هدف: اهمیت روزافزون بیمارستانها در ارتقاء سلامت جسمی و روانی منجر به تمرکز بر بهبود کیفیت خدمات شده است و بیمارستانها آن را به عنوان یک مزیت کلیدی ویژه و رقابتی مورد توجه قرار دادهاند. هدف از این مطالعه تعیین نقش ارائه خدمات با کیفیت در ایجاد ترجیح برند بیمارستان در صنعت خدمات درمانی بود.
مواد و روشها: این تحقیق توصیفی و کاربردی بود. جهت انجام پژوهش نمونه 394 نفری از بیماران بیمارستانهای شهر شیراز با نمونهگیری طبقهای و در دسترس مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی و از نرمافزارهای SPSS نسخه 19و LISREL نسخه 8/8 استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها برای تأیید روابط بین متغیرها استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که کیفیت مطلوب خدمات بر رضایت بیمار، وفاداری بیمار و ارزش ویژه برند بیمارستان تأثیری مثبت و معنادار داشت؛ رضایت بیمار بر وفاداری بیمار به بیمارستان و وفاداری بیمار بر ارزش ویژه برند بیمارستان و در نهایت ارزش ویژه برندبیمارستان بر ترجیح برند بیمارستان تأثیر مثبت معنادار داشت.
نتیجهگیری: براساس یافتهها میتوان اظهار نمود مدیریت بیمارستانها با توجه به اقدامات لازم در زمینه ارائه خدمات با کیفیتتر میتوانند منجر به ترجیح برند خود در بین بیمارستانها و مراکز خدمات درمانی شوند، که علاوه بر گسترش عادلانه مراقبتهای بهداشتی در کلیه سطوح جامعه، افزایش سودآوری را در پی خواهد داشت.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |