زمینه و هدف: اورژانس پیش بیمارستانی به عنوان نخستین خط مراقبت و درمان در برخورد با بیماران اورژانس خارج بیمارستانی، از اهمیت قابل توجهی در سیستم مراقبت بهداشتی درمانی برخوردار است. برنامهریزی در خصوص یافتن نقاط ضعف و قوت و بهبود کیفیت اورژانس پیش بیمارستانی از طریق بررسی مشکلات این بخشها امری مهم و ارزشمند تلقی میشود. مطالعه حاضر با هدف "تبیین چالش های پایگاه های شهری اورژانس 115 مشهد" انجام شد.
مواد و روش ها: با رویکرد کیفی چهارده نفر از پرسنل پایگاههای اورژانس پیش بیمارستانی شهر مشهد به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای مرسوم گرینهیم و لاندمن(2004) و با نرم افزار ATLAS.ti مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
نتایج: با تجزیه و تحلیل دادهها، سه درون مایه ی اصلی " چالش های مربوط به منابع انسانی" (ویژگیهای فردی نیروی انسانی، نا رضایتی کارکنان) ،"چالشهای سازمانی"(چالشهای ساختاری، کمبود نجهیزات و کمبود نیروی انسانی) و" چالشهای اجتماعی فرهنگی"( چالشهای محیطی- اجتماعی و چالشهای فرهنگی) استخراج شد.
نتیجه گیری: نارضایتی پرسنل، چالشهای ساختاری، کمبود تجهیزات، کمبود نیروی انسانی و چالشهای اجتماعی – فرهنگی از مهمترین چالشهای سیستم اورژانس پیش بیمارستانی بود. استقلال سازمانی، ایجاد ردیف سازمانی، اصلاح قوانین و مقررات اداری در ارتباط با محدوده خدمات قابل ارائه توسط پرسنل فوریتها، توجه به امکانات رفاهی و همکاری و مشارکت سایر سازمانها نظیر صدا و سیما و راهنمایی و رانندگی در جهت ارتقاء خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در سطح جامعه میتواند در کاهش چالشهای موجود در بخشهای اورژانس بیمارستانی موثر باشد
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |