Golabdoost A, Monavarian A, Nargesian A. Presenting a public accountability model based on the use of social media in public universities of medical sciences and hospitals and medical centers in Tehran. jhosp 2021; 20 (2) :30-42
URL:
http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6459-fa.html
گلابدوست علیرضا، منوریان عباس، نرگسیان عباس. ارائه مدل پاسخگویی عمومی مبتنی بر بهکارگیری رسانههای اجتماعی در دانشگاههای دولتی علوم پزشکی و بیمارستانها و مراکز درمانی شهر تهران. بیمارستان. 1400; 20 (2) :30-42
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6459-fa.html
1- دانشجوی دکترا، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. نشانی پستی: تهران، بلوار کشاورز، خیابان قدس، مدیریت مرکز بهداشت و درمان. *نویسنده مسئول- آدرس الکترونیکی: alirezagolabdost@gmail.com
2- استاد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (1701 مشاهده)
زمینه و هدف: رسانههای اجتماعی یکی از ابزارهای کمهزینه است که توسط بسیاری از سازمانها مورداستفاده قرار میگیرد. هدف از این تحقیق کیفی ارائه مدل پاسخگویی عمومی مبتنی بر بهکارگیری رسانههای اجتماعی در دانشگاههای دولتی علوم پزشکی شهر تهران است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر با استفاده از روش داده بنیاد تحلیل موقعیت کلارک صورت پذیرفت. برای استخراج مؤلفههای اصلی این مدل با 21 نفر از خبرگان در سال 1400 مصاحبههای عمیقی انجام شده است. افراد مورد مطالعه این تحقیق را مدیران و کارشناسان دانشگاههای پزشکی شهر تهران (تهران، شهید بهشتی، ایران) تشکیل دادند که مشارکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع نمونهگیری نظری انتخاب شدند.
نتایج: تحلیل موقعیت پاسخگویی در دانشگاههای علوم پزشکی نشان داد عرصه اصلی و تعیینکننده «دولت» است. این عرصه در دل خود «وزارت بهداشت» را دارد. عرصه سوم، خود «دانشگاههای علوم پزشکی» و جهانهای اجتماعی فعال در آن است. عرصه چهارم، «واحدهای روابط عمومی» است، اما در گوشه این عرصههای متداخل، عرصه «جامعه مخاطب» قرار دارد.
نتیجهگیری: اساس و پایه پاسخگویی بر دادن گزارش و اطلاعات است. دانشگاهها بایستی آزادی عمل لازم را به کارکنان خود در ارائه گزارش مستقیم بدهند. با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود که با شکلدهی یک دپارتمان تخصصی روابط عمومی در رابطه با پاسخگویی عمومی علاوه بر شناسایی ظرفیتها، نسبت به رفع موانع موجود اقدام نمایند.
نوع مطالعه:
مقاله ی اصیل |
موضوع مقاله:
مدیریت منابع انسانی در بیمارستان دریافت: 1400/8/25 | پذیرش: 1400/11/2 | انتشار: 1400/11/20