دوره 21، شماره 4 - ( 11-1401 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 46-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziaaddini M, Abolhasani M S, Zarezadeh M, Salarikhah E, Khazaei H, GHorbani F. An analysis of factors affecting the reduction of bullying in the hospital emergency environment using structural-interpretive modeling. jhosp 2023; 21 (4) :36-46
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6530-fa.html
ضیا الدینی محمد، ابوالحسنی محمد صادق، زارع زاده محمد، سالاری خواه الهه، خزاعی هما، قربانی فرزانه. تحلیلی بر عوامل مؤثر بر کاهش قلدری در محیط اورژانس بیمارستان با استفاده از مدل‌سازی ساختاری ـ تفسیری. بیمارستان. 1401; 21 (4) :36-46

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6530-fa.html


1- استادیار،گروه مدیریت ،دانشگاه آزاد رفسنجان
2- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی،گروه مدیریت ،دانشگاه آزاد رفسنجان. sadegh.abolhasani@yahoo.com
3- استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت و سیاست گذاری سلامت، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یزد
4- کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی،دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
5- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی،گروه مدیریت، دانشگاه ازاد رفسنجان
6- کارشناس مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده:   (921 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به ابعاد قلدری سازمانی و زمینه ‌ایجاد آن در اورژانس بیمارستان و کاهش کیفیت مراقبت از بیماران و افزایش نارضایتی از خدمات دریافتی و محدود بودن مطالعات پژوهشی در این حوزه، پژوهش در بخش اورژانس یک بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد.
مواد و روش‌ها: برای انجام این پژوهش توصیفی تحلیلی از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. خبرگان شامل 30 نفر از پزشکان، سرپرستاران و پرستارانی بوده‌اند که یا در اورژانس یک بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی یزد در حال فعالیت بوده‌اند یا سابقه خدمت در این بخش را داشته‌اند که به صورت مصاحبه عوامل مؤثر بر کاهش قلدری در محیط اورژانس از آنان پرسش و پس از استخراج این عوامل مجدد جهت امتیازدهی به آنان بازگردانده تا تأثیرات این عوامل بر هم از نظر آنان سنجیده و با نرم‌افزار MATLAB تحلیل نهایی انجام گردید.
نتایج: نتایج نشان می‌دهد که بیشترین تأثیر در کاهش قلدری مربوط به «آموزش کافی به پرسنل جهت برقراری ارتباط» و «برخورد مناسب و سعه‌صدر در مواجه با مراجعین» (با قدرت نفوذ 5) و کمترین تأثیر مربوط به «ایجاد فضای رفاهی مناسب» و «انجام تریاژ مناسب» (با قدرت نفوذ 1) می‌باشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به اثرات مخرب در پی قلدری ایجاد سازوکارهای مناسب جهت کاهش این پدیده که در این تحقیق نشان داده شده و استفاده از عواملی که توسط خود افراد درگیر با قلدری شناسایی شده می‌تواند این پدیده را که در محیط اورژانس بیمارستان به کرات پیش می‌آید را کاهش داد.
واژه‌های کلیدی: قلدری سازمانی، اورژانس، کارکنان
متن کامل [PDF 796 kb]   (301 دریافت)    
نوع مطالعه: سایر | موضوع مقاله: مدیریت منابع انسانی در بیمارستان
دریافت: 1401/5/8 | پذیرش: 1401/7/24 | انتشار: 1402/3/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb