Niroomand sadabad H, Vafaee najar A, Houshmand E, Jamali J, Keyvanloo Z, Dehnavi M. Investigating the challenges of physicians' participation in Accreditation of the hospital from the point of view of physicians working in social security hospitals. jhosp 2023; 21 (4) :1-10
URL:
http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6580-fa.html
نیرومند سعداباد حسن، وفایی نجار علی، هوشمند الهه، جمالی جمشید، کیوانلو زهرا، دهنوی مهدی. بررسی چالشهای مشارکت پزشکان در برنامههای اعتباربخشی از دیدگاه پزشکان شاغل در بیمارستانهای تأمین اجتماعی. بیمارستان. 1401; 21 (4) :1-10
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6580-fa.html
1- دانشجو دکترا،کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.(*نویسنده مسئول) Niroumandh991@mums.ac.ir
2- استاد مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، گروه مدیریت و اقتصاد سلامت،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
3- دانشیار مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، گروه مدیریت و اقتصاد سلامت،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
4- استادیار مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، گروه آمار زیستی،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
5- دانشجو دکترا،کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
6- یمارستان فارابی مشهد، سازمان تامین اجتماعی، مشهد، ایران
چکیده: (1142 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به نقش مهم پزشکان در تحقق استانداردهای اعتباربخشی و ضرورت جلب مشارکت پزشکان در این فرایند، این مطالعه بهمنظور شناسایی دیدگاه پزشکان در خصوص چالشهای مشارکت در برنامههای اعتباربخشی در بیمارستانهای تأمین اجتماعی شهر مشهد انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه یک پژوهش توصیفی_ تحلیلی است که بهصورت مقطعی در سال 1400 با استفاده از پرسشنامه استاندارد طراحی شده که روایی و پایایی آن تائید شده بود، در دو بیمارستان متعلق به سازمان تأمین اجتماعی شهر مشهد انجام گردید. شرکتکنندگان 56 نفر از پزشکان شاغل تماموقت با حداقل یک سال تجربه کاری در بیمارستان بودند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 انجام شد.
نتایج: در بین چالشهای مشارکت پزشکان در برنامههای اعتباربخشی ابعاد سازوکار انگیزشی (63/0±96/3)، تأمین منابع مناسب جهت اجرای اعتباربخشی (78/0±83/3)، برنامههای توانمندسازی پزشکان (73/0±78/3) و نقش دفتر بهبود کیفیت در جلب مشارکت پزشکان (74/0±75/3) از دیدگاه پزشکان مهمتر بود و ابعاد مطالبه گری بیماران (75/0±90/2) و ابهام در نقش (96/0±77/2)، اهمیت کمتری از نظر آنها داشت.
نتیجهگیری: جهت موفقیت در برنامه اعتباربخشی مدیران لازم است به سازوکارهای انگیزشی توجه بیشتری داشته باشند و منابع مناسب را با توجه به استانداردها تأمین نمایند، جهت توانمندسازی پزشکان در اجرای استانداردهای اعتباربخشی و همچنین فعالتر بودن دفاتر بهبود کیفیت برای تعامل با پزشکان و جلب مشارکت آنان برنامهریزی نمایند.
نوع مطالعه:
مقاله ی اصیل |
موضوع مقاله:
سیاست گذاری ، برنامه ریزی و رهبری و مدیریت در بیمارستان دریافت: 1401/10/19 | پذیرش: 1402/1/16 | انتشار: 1402/2/27