زمینه و هدف: با توجه به نقش وب سایتها در ارائهی خدمات الکترونیک این مطالعه قصد دارد تا خدمات بهداشتی درمانی وب سایت دانشگاههای علوم پزشکی کشور را در راستای مراحل چهارگانه مدل بلوغ دولت الکترونیک چندلر و امانوئل ارزیابی و با یکدیگر مقایسه نماید.
روش بررسی: این پژوهش به شیوهی توصیفی– مقطعی و از طریق تحلیل محتوی و بهینه کاوی وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور جهت ارزیابی و مقایسهی نحوه ارائهی خدمات بهداشتی درمانی آنها با یکدیگر در مراحل دولت الکترونیک شامل اطلاع رسانی، تعاملی، تراکنشی و یکپارچه سازی در سال 1390 انجام شد.
یافتهها: وب سایت دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1 از لحاظ اطلاع رسانی خدمات درمانی در سطح متوسط(79/0±8/1 امتیاز) و دانشگاههای تیپ 2 و 3 در سطح ضعیف هستند. وب سایت دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1، 2 و 3 از لحاظ تعاملی بودن خدمات درمانی با کسب امتیاز(73/0±4/1)، (75/0±3/1) و (61/0±2/1) در سطح ضعیف و کلیهی دانشگاهها در مراحل تراکنشی و یکپارچه سازی خدمات، عملکرد ضعیف(امتیاز0±1) داشتهاند.
نتیجهگیری: ارائهی خدمات الکترونیک در وب سایت دانشگاههای علوم پزشکی کشور با تاخیر مواجه است. به دلیل وجود چالشهای مربوط به اطلاعات و خدمات سلامت، تحقق دولت الکترونیک در این حوزه، ملاحظات ویژهای را میطلبد. لذا توصیه میشود با اجرای خدمات دولت الکترونیک در سایر سازمانها، شناسایی موانع و تدوین قوانین و سیاستهای مرتبط زمینهی مناسب جهت تحقق دولت الکترونیک در حوزهی سلامت فراهم گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |