زمینه و هدف: تجاری سازی در نانوپزشکی حلقهی اتصال تحقیقات و بازار است و از عوامل متعددی تاثیر میپذیرد. برخی از این عوامل، مانع تجاری سازی هستند. هدف این مقاله شناسایی موانع محیطی تجاری سازی نانوپزشکی در ایران است.
روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع کیفی مبتنی بر هشت مصاحبهی نیمه ساختاریافته است که در سال 1390 تا مرحلهی اشباع نظری انجام شده است. جامعهی پژوهش در این مطالعه کلیهی خبرگان و مدیران نانوپزشکی، تجاری سازی و مجریان پروژههای تجاری سازی در حوزهی نانوپزشکی مستقر در شهر تهران میباشند. دادههای حاصل از مصاحبه با روش کدگذاری باز و محوری تحلیل شدهاند.
یافتهها: مدل تجاری سازی نتایج تحقیقات پیشنهادی مبتنی بر پنج بخش انتقال دهنده فناوری، گیرنده فناوری، موضوع انتقال، روش انتقال و عوامل محیطی میباشد. در این مطالعه بیست و شش عامل محیطی در هفت طبقه کلی به عنوان عامل بازدارنده محیطی در فرآیند مربوطه معرفی شدهاند.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که عوامل محیطی متعددی مانع اجرای فرآیند تجاری سازی در حوزه نانوپزشکی میشوند. مهمترین موانع، مشکلات دریافت مجوزها، نداشتن فرهنگ مصرف و کمبود سرمایه است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |