دوره 8، شماره 5 - ( 10-1393 )                   جلد 8 شماره 5 صفحات 398-390 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimian A, Fakhr-Movahedi A, Davari H, Tourdeh M. The Effect Of Peer-Nurses' Lecturing On Critical Units Nurses’ Retaining Knowledge Of Electrocardiogram Interpretation . payavard 2015; 8 (5) :390-398
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5569-fa.html
ابراهیمیان عباسعلی، فخرموحدی علی، داوری حسین، تورده مائده. تأثیر آموزش به روش سخنرانی، توسط همکار پرستار، بر یادداری دانش پرستاران بخش‌های ویژه در تفسیر نوار قلب . پیاورد سلامت. 1393; 8 (5) :390-398

URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5569-fa.html


1- استادیار گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان
2- استادیار گروه پرستاری بهداشت مادران و کودکان، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، Alimovi@yahoo.com
3- دانشجوی کارشناسی‌ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
4- دانشجوی کارشناسی‌ارشد آموزش پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (8620 مشاهده)

زمینه و هدف: یادگیری مسائل اساسی در پرستاری نیازمند راهبرد جدیدی است که بتوانند باعث ارتقای میزان یادداری دانش پرستاران گردند. هدف این مطالعه، تعیین تأثیر آموزش به روش سخنرانی توسط همکار پرستار، بر یادداری دانش پرستاران بخش‌های ویژه در تفسیر نوار قلب است.

روش بررسی : در این مطالعه تجربی، از بین بخش­های ویژه بیمارستان­های دانشگاه علوم پزشکی سمنان دو بخش به عنوان گروه­های آزمون و کنترل به صورت تصادفی انتخاب شدند. در ابتدا از پرستاران هر دو بخش، پیش آزمون گرفته شد. سپس پرستاران گروه آزمون توسط یکی از همکاران پرستار آموزش تفسیر نوار قلب دیدند. یک­هفته و یک­سال بعد، از پرستاران هر دو گروه، پس­آزمون گرفته شد. در نهایت، داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون­های t زوجی و مستقل تحلیل شدند.

یافته‌ها : میانگین نمره‌ی دانش تفسیر نوار قلب در پیش­آزمون­ گروه آزمون 73/2 ± 55/9 و در گروه کنترل 43/3 ± 82/10 بود. در پس‌آزمون اول، میانگین نمره‌ی گروه آزمون 57/2 ± 27/15 و گروه کنترل 29/3 ± 36/11 بود. در پس­آزمون دوم نیز میانگین نمره‌ی پرستاران گروه آزمون 07/4 ± 82/10 و گروه کنترل 95/2 ± 33/11 بود. بین پیش­آزمون و پس­آزمون اول گروه آزمون تفاوت معنی­داری وجود داشت(001/0 = p )، اما در پس­آزمون دوم این تفاوت، معنی­دار نبود(316/0 = p ).

نتیجه‌گیری: سخنرانی توسط همکار در کوتاه مدت باعث بهبود دانش پرستاران در ارتباط با تفسیر نوار قلب می­شود. اما این روش در مطالب آموخته شده یادداری ایجاد نمی­کند. بنابراین پیشنهاد می ­ شود در برنامه­های آموزش ضمن خدمت پرستاران در تفسیر نوار قلب از سایر روش­های آموزشی استفاده شود.

متن کامل [PDF 333 kb]   (3363 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
انتشار الکترونیک: 1393/12/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پیاورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb