Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 زمینه و هدف: اسید اسکوربیک، در چندین مدل تجربی سبب بهبود نواقص شناختی شده است. دیابت نیز موجب اختلالات یادگیری و حافظهای میگردد. در این مطالعه به بررسی تجویز خوراکی اسید اسکوربیک (mg/kg100) به مدت 30 روز بر حافظه و یادگیری احترازی غیر فعال در موشهای صحرایی کنترل و دیابتی میپردازیم.
روش بررسی: دیابت با تزریق داخل صفاقی استرپتوزوتوسین به حیوانات القاء شد. سه روز بعد، اگر گلوکز پلاسمای بیش از اندازهگیری میشد، دیابت تأیید میشد. درمان از شروع هیپرگلایسمی بهمدت 30 روز ادامه یافت. یادگیری احترازی غیر فعال، در پایان درمان انجام شد و 24 ساعت بعد از آن، تست حافظه صورت گرفت. در پایان حیوانات وزن شده و نمونههای خون برای اندازهگیری گلوکز جمعآوری شد.
یافتهها: دیابت سبب اختلال در فرایند حافظه و یادگیری احترازی غیر فعال در حیوانات گردید. درمان با اسید اسکوربیک، سبب بهبود یادگیری و حافظه در موشهای کنترل گردید و نواقص یادگیری و حافظهای را در موشهای دیابتی اصلاح کرد. در حیوانات دیابتی تحت درمان، کاهش وزن و هیپرگلایسمی نسبت به موشهای دیابتی درمان نشده کمتر بود. اثرات هیپوگلایسمیک و یا آنتی اکسیدانی اسید اسکوربیک، احتمالاً در نتایج بهدست آمده بر روی یادگیری و حافظه در دیابت تأثیر داشتهاند.
نتیجهگیری: تجویز اسید اسکوربیک بهمدت 30 روز از آغاز دیابت سبب حفاظت از اختلالات شناختی مرتبط با آن میشود. با انجام کارآزماییهای بالینی شاید بتوان از اسید اسکوربیک بهعنوان یک مکمل همراه در بهبود اختلالات شناختی ناشی از دیابت استفاده کرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |